Vloeiend lezen is meer dan alleen vlot de woorden lezen, de boodschap van de tekst moet ook goed overkomen. Daarvoor is aandacht nodig voor wat de tekst betekent.
Waar let je op bij vloeiend lezen?
Aan mijn leerlingen leg ik het altijd uit als lezen alsof je aan het voorlezen bent. Het moet prettig zijn om naar te luisteren en goed te volgen. Let op de volgende punten:
- Een voorleesstem (rustig en duidelijk)
- Gebruik maken van leestekens
- De juiste snelheid
- Belangrijke woorden benadrukken (bv. iets harder of juist zachter uitspreken)
- Gevoel in je stem
- Een spreekstem bij het lezen van dialogen
Let maar eens op; als je naar iemand luistert die goed voorleest, herken je al deze dingen.
Leestekens
Leestekens hebben een functie. Ze geven aan welke woorden bij elkaar horen. De pauze bij een punt en komma geeft aan dat er een nieuwe stukje informatie komt.
Heeft een kind hier moeite mee, lees dan zelf eens een stukje voor zonder rekening te houden met leestekens. Zo snapt je kind beter waar ze voor zijn. Je kunt ze ook een stukje tekst laten lezen waar alle punten, komma’s en hoofdletters uitgehaald zijn.
De juiste snelheid
Voorlezen moet niet snel, dan heeft degene die naar je luistert niet genoeg tijd om te begrijpen wat je nu precies leest. Voorlezen zou op de zelfde snelheid moeten gaan als praten, misschien zelfs nog iets langzamer.
Makkelijke tekst
Om goed vloeiend te kunnen lezen, moet je genoeg aandacht overhebben om na te denken over wat je nu precies leest. Het ontcijferen van de woorden moet dus niet te veel moeite kosten.
Kiest voor een boek 1 of 2 niveaus onder dat wat je normaal leest om te oefenen. Een leuk boekje is bijvoorbeeld ‘Een spin voor juf’ (niveau M3, midden groep 3).
Prentenboek
Een andere leuke manier van oefenen is het lezen van een prentenboek. Neem een eenvoudig boek (weinig tekst per bladzijde, niet al te moeilijke woorden), denk bijvoorbeeld aan de prentenboeken van Dikkie Dik. De afbeelding ondersteunen bij het begrijpen van het verhaal. Zo wordt het overtuigend voorlezen makkelijker.
Afwisseling
Als je op deze manier oefent, ligt de nadruk niet zozeer op het kunnen lezen van de woorden, maar op overbrengen van de boodschap van de tekst. Je oefent een andere vaardigheid, maar wel een belangrijke vaardigheid. Leuk ter afwisseling van het gewone oefenen.