Een zin langer maken, een zin afmaken, een voorbeeld geven; allemaal situaties waarbij je zelf de inhoud van het antwoord moet verzinnen. Sommige kinderen hebben hier veel moeite mee. Ze lopen vast op dit soort vragen; ze staren minuten lang naar de vraag, vullen uiteindelijk niks in, of geven een half antwoord. Hoe kan je dit oefenen?
Blog – rekenen, taal en meer
Moeite met begrijpend lezen – oorzaken en aanpak
Veel kinderen vinden begrijpend lezen moeilijk. Maar zoals kinderen verschillen, verschillen ook de oorzaken voor de moeite met begrijpend lezen per kind. Maak samen de vragen bij een tekst en praat over hoe je aan de antwoorden komt, of waarom een kind het antwoord niet goed weet. Dat geeft je inzicht in hoe het kind denkt en dus ook meer inzicht in wat hij of zij nou precies moeilijk vindt.
Een aantal oorzaken:
Spelling oefenen, wat is effectief en hoe houd je het leuk?
Spelling is voor sommige kinderen lastig. Veel oefenen is dan de enige manier om de spelling van woorden geautomatiseerd te krijgen. Maar hoe oefen je het best? En hoe houd je het leuk?
Geen test
Oefenen moet geen test worden. Dus niet alleen maar kijken of een kind weet hoe een woord geschreven moet worden en dan fouten verbeteren.
Vloeiend lezen oefenen met makkelijke teksten en prentenboeken
Vloeiend lezen is meer dan alleen vlot de woorden lezen, de boodschap van de tekst moet ook goed overkomen. Daarvoor is aandacht nodig voor wat de tekst betekent.
Waar let je op bij vloeiend lezen?
Aan mijn leerlingen leg ik het altijd uit als lezen alsof je aan het voorlezen bent. Het moet prettig zijn om naar te luisteren en goed te volgen. Let op de volgende punten:
Sommen als 14 – 6 moeilijk? Zo wordt het makkelijker
Rekenen begint met de sommen tot 10, dan volgen de sommen tot 20. Bij de sommen tot 20 horen ook de sommen overschrijding van het tiental, zoals 14 – 6. Hoe pak je zo’n som handig aan?
Eerst terug naar 10
Natuurlijk kan je terugtellen, maar dat kost tijd en je maakt makkelijk een foutje.